Powiatowy Zarząd Dróg złożył wniosek do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 (Schetynówki) o dofinansowanie 50% kosztów przebudowy prawie 7-kilometrowego odcinka drogi z Ludźmierza przez Trute, Lasek aż do skrzyżowania z "zakopianką" w Klikuszowej. Udział w projekcie bierze gmina Nowy Targ gwarantując wkład finansowy w inwestycję.
Gmina wyraziła gotowość do partycypacji w kosztach inwestycji. Jej wartość szacowana jest na 6 milionów złotych, z czego 3 mln ma wynosić wkład Powiatu Nowotarskiego i gminy Nowy Targ, a połowę wnioskowane dofinansowanie. W ramach inwestycji, która jeśli otrzyma dofinansowanie, to realizowana będzie w przyszłym roku, planuje się całkowitą przebudowę drogi z Ludźmierza do Klikuszowej. Projekt zakłada, że w Ludźmierzu wyremontowany zostanie również jednojezdniowy most na potoku Lepetnica, stanowiący zjazd z drogi głównej w kierunku gimnazjum, i dalej - Krauszowa.
Zakres planowanych robót w obrębie drogi głównej to: modernizacja nawierzchni na odcinku 6,8 km, modernizacja lub wprowadzenie chodników 1,1 km, budowa mostu na potoku Lepietnica w ciągu drogi powiatowej nr K1659 w miejscu mostu o jednym pasie ruchu, modernizacja odwodnienia (kanalizacja deszczowa, odwodnienie liniowe, czyszczenie rowów i przepustów, remont 4 przepustów) , odcinkowe wprowadzenie oświetlenia ulicznego, modernizacja oznakowania poziomego i pionowego, montaż barier ochronnych ok. 400 m, poręczy łańcuchowej (ok. 80m), usuwanie przeszkód w pasie drogowym - karczowanie krzewów, oświetlenie dwóch przejść dla pieszych, wykonanie zatok autobusowych i
modernizacja zjazdów i skrzyżowań.
Uzasadnienie wniosku Powiatowego Zarządu Dróg:
Przedmiotowe połączenie drogowe, charakteryzuje się bardzo złym stanem technicznym nawierzchni i innych elementów drogi. Zmiana takiego stanu wymaga kompleksowego rozwiązania, a takim jest zaplanowana inwestycja. W km. 6+250 DP nr K1659 zlokalizowany jest most w złym stanie technicznym i o jednym pasie ruchu. Powoduje to znaczne utrudnienia w ruchu pojazdów i stanowi zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników drogi (kilkaset metrów dalej znajduje się gimnazjum, do którego dowożone są dzieci z okolicznych miejscowości). Przedmiotowa inwestycja jest drugim etapem większego zamierzenia inwestycyjnego i jej nie wykonanie podważa celowość wykonania etapu pierwszego (umowa nr 5/10 z 2 marca 2010r. NPPDL) a co najmniej nie pozwala w pełni korzystać z drogi powiatowej nr K1659.
Wniosek obejmuje odcinek drogi zniszczony w 2010r. w wyniku następstw klęski żywiołowej w postaci intensywnych opadów atmosferycznych. Straty wystąpiły podczas mającym miejsce w maju, czerwcu i sierpniu 2010r. intensywnych opadów atmosferycznych i stanowią pogłębienie strat zanotowanych w 2009r., co zwiększa prawdopodobieństwo dalszej degradacji drogi w przypadku braku jej kompleksowej modernizacji.
Konieczne jest również podniesienie bezpieczeństwa mieszkańców i innych użytkowników drogi oraz płynności ruchu.
Przedmiotowe połączenie drogowe dobrze wpisuje się w układ komunikacyjny, stanowi uzupełnienie sieci dróg krajowych i wojewódzkich. Bardzo ważną sprawą jest możliwość (po zrealizowaniu inwestycji) wyznaczania objazdów dla samochodów osobowych i dostawczych w przypadku zdarzeń lub znacznych utrudnień na odcinakach drogi wojewódzkiej nr 957 (z I etapem także drogi wojewódzkiej nr 958) oraz drogi krajowej nr 47 (popularnej „Zakopianki”) Objazdy dzięki tej inwestycji mogą być, krótsze, ruch na nich bardziej płynny.
Przy przedmiotowym odcinku drogi oddano do użytku budynek mieszczący gimnazjum, dlatego też przebudowa dróg jest istotna z punktu widzenia poziomu bezpieczeństwa uczniów dowożonych do gimnazjum lub korzystających w inny sposób z drogi.
Przy kompleksowym podejściu do inwestycji drogowej, biorąc pod uwagę bardzo zły stan techniczny przebudowywanej drogi, znacząco spadają koszty utrzymania drogi na przestrzeni kilku lat (nieskuteczność doraźnych remontów). Zaoszczędzone w ten sposób środki można przeznaczyć na inwestycje na innych drogach w latach następnych.
Dobra nawierzchnia drogi skutkuje mniejszym zużyciem elementów zawieszenia pojazdów i mniejszym zużyciem paliwa co, obok korzyści finansowych, przekłada się na mniejszą uciążliwość drogi dla środowiska naturalnego.
Dobra dostępność komunikacyjna terenów spowoduje większe zainteresowanie ze strony inwestorów i to zarówno tych drobnych (budownictwo mieszkaniowe) jak i tych większych (np. usługi). Specyfika tego terenu, niewielkie odległości do większych ośrodków sprzyjać będzie rozwojowi funkcji mieszkaniowych, a przede wszystkim daje szansę na rozwój turystyki w miejscowościach o niewykorzystanym do tej pory potencjale w tym zakresie.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer