Wybrany przez mieszkańców gminy Nowy Targ na kolejną kadencję wójt Jan Smarduch odebrał zaświadczenie o wyborze na urząd i złożył ślubowanie. Oba wydarzenia odbyły się podczas II Uroczystej Sesji Rady Gminy. Przypomnijmy iż w listopadowych wyborach samorządowych dotychczasowy wójt otrzymał 5163 głosy poparcia i zdecydowanie wygrał wybory na wójta gminy Nowy Targ.
Po części oficjalnej wójt Jan Smarduch zabrał głos. W swoim wystąpieniu rozpoczynającą kolejną kadencję gminnego samorządu podziękował za otrzymane poparcie, pogratulował nowo wybranym radnym, przewodniczącym rady oraz przedstawił dokonania minionej plany na nową. Poniżej pełny tekst wystąpienia wójta Jana Smarducha na sesji.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!!
Pragnę najpierw wszystkim nowowybranym Radnym pogratulować. Gratulacje składam tak w imieniu swoim własnym jaki i moich współpracowników. Gratuluję Przewodniczącemu Rady, warto zaznaczyć że to po raz pierwszy w tym dwudziestoleciu były przewodniczy zostaje wybrany na kolejną kadencję.
Gratuluję też wice przewodniczącym .
Szanowni Państwo!
Mieszkańcy dokonali nie podlegającego dyskusji wyboru. Kandydaci KWW „SW” otrzymali 15 mandatów pozostałe 6 mandatów przypadło KW – Związku Podhalan . Podobna sytuacja miała miejsce przy wyborze Wójta. Jestem przekonany, że wola współpracy dla dobra mieszkańców naszej gminy będzie priorytetem w naszym działaniu.
Szanowni Państwo!
Otrzymane zaufanie zobowiązuje do wzięcia odpowiedzialności za realizację zadań jakie wynikają z przyjmowania planów inwestycyjnych organizacyjnych krótko i długo terminowych . Zmieniające się kadencje władz, nie zmieniają ustawy o samorządzie, rozpoczętych inwestycji czy długoletnich strategii rozwoju. Mogą aktualizować priorytety oraz dawać początek nowym zadaniom. Miniona kadencja była bardzo udana pod względem inwestycji. Przypomnę najważniejsze inwestycje z tego okresu:
1.Oświata gdzie zainwestowaliśmy - ok. 40 mln zł.
a) Zespół Szkół w Waksmundzie – 8.300,-
b) Szkoła Podstawowa Lasek – 4.150,-
c) Szkoła Podstawowa Dębno – 1.320,-
d) Szkoła Podstawowa Krauszów – 530,-
e) Gimnazjum Ludźmierz – 10.890,-
f) Zespół Szkół Łopuszna – 6.800,-
g) Zespół Szkół Gronków – 5.400,-
Razem 36.600,-
pozostałe w trakcie realizacji:
a) Szkoła Podstawowa Ludźmierz – ok.4.500 mln
b) Szkoła Podstawowa Obidowa – ok. 3mln
Podpisana umowa na I etap budowy szkoły w Ostrowsku – ok.2.800 mln
Pozostałe remonty – jeszcze kilkaset tysięcy
2. Infrastruktura transportowa - łączne wydatki przeszło 21 mln zł
w tym ok.3.300.000powiat , ok. 3.300.000 województwo.
Pozycji związanych od drobnych zakupów, po przez proj. budowlane, asfaltowanie i remonty w 21 sołectwach jest ok.. 270 nie obejmuje to cząstkowych remontów polegających na łataniu dziur i uzupełnianiu pęknięć w nawierzchniach asfaltowych.
3. Trzecią pozycją jeśli chodzi o wydatki inwestycyjne jest rozbudowa sieci kanalizacyjnej z budżetu gminy ok.2mln zł natomiast ok.12 mln to wydatki PPK – na terenie Waksmunda 340 przyłączy oraz Ludźmierza ok.200 przyłączy.
4. Czwartą pozycją jeśli chodzi o wydatki były zakupy i remonty w naszych jednostkach OSP.
a) remizy ok. – 4 mln zł
b) zakup sam. – ok. 300 tys. zł
zakup motopomp – ok. 100 tys. zł
Prace były prowadzone w mniejszym lub większym zakresie we wszystkich jednostkach OSP.
Warto wymienić również prace związane z kulturą fizyczną i sportem. Opiewają na ok.2 mln zł.( głównie budowa i ulepszanie obiektów sportowych) + 2 Orliki - ok. 1,8 tyś. prace związane z zakupem lamp, dobudową linii oświetleniowych przy drogach wartości ok. 1 mln zł. Zakupy gruntów na wartość ok. 1,5 mln zł.
Łącznie zrealizowaliśmy inwestycji na ok. 72 mln zł.
Prowadziliśmy inwestycje:
a) ze środków własnych – ok. 35 mln zł
b) ze środków pozyskanych przez Gminę – 13 mln zł
c) ze środków pozyskanych przez PPK - 12 mln zł
d) kredyty i pożyczki ok. – 12 mln zł
Szanowni Państwo!!
1. Naszym największym wyzwaniem w tej kadencji będzie kontynuowanie prac związanych z rozbudową kanalizacji oraz budową oczyszczalni w aglomeracji Lepietnicy w miejscowości Trute, na I etap wartość 16 mln zł mamy przyznane przez Urząd Marszałkowski środki europejskie w wysokości 8 mln zł wkład własny jest wymagany co najmniej na poziomie 8 mln zł. Drugim przedsięwzięciem w tej dziedzinie jest zakup gruntów pod oczyszczalnie w Krempachach (planujemy to zrobić jeszcze w grudniu br.) oraz zlecenie prac projektowych związanych z aglomeracją zlewni Białka a konkretnie miejscowości Nowa Biała i Krempachy. Trzecim elementem realizacji spraw związanych z kanalizacją jest pozyskanie reszty środków z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na dokończenie kanalizacji w Ludźmierzu. Czwartym krokiem jest przygotowanie projektów odcinków kanalizacji z DĘBNA DO Harklowej oraz z Ludźmierza w kierunku Rogoźnika oraz Zawodzia w Ostrowsku. Prace te chciałbym aby były zaplanowane w wydatkach PPK.
2. Kolejnym wyzwaniem będzie zakończenie inwestycji oświatowych w Obidowej , Ludźmierzu i Ostrowsku oraz prace projektowe związane z przyszkolnymi salami gimnastycznymi w Pyzówce i Nowej Białej. oraz rozpoczęcie prac inwestycyjnych. Widzę konieczność również poprawy warunków do nauki w mniejszych szkołach tj. Dursztyn, Harklowa Szlembark, Krauszów.
3. Kolejnym zdaniem będzie kontynuowanie prac projektowych oraz budowanie chodników przy drodze wojewódzkiej miejscowościach Waksmund Ostrowsko, Łopuszna, Dębno modernizacja dróg na terenie całej gminy oraz realizacja z powiatem zadań z Narodowym Programem Przebudowy Dróg Lokalnych.
4. Kolejnym ważnym zadaniem będzie realizacja boisk w Rogoźniku i Pyzówce oraz przygotowanie inwestycji w Gronkowie i Ludźmierzu. Zabieganie o kolejne boiska typu Orlik.(Ludźmierz). Pilną sprawą jest rozpoczęcie prac związanych z przeniesieniem obiektów sportowych zalewanych nad Dunajcem Łopusznej na tereny pozyskane od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa – termin do 2014r.w przeciwnym wypadku Gmina utraci prawdo nieodpłatnego nabycia prawie 5 ha gruntu od Stacji Oceny Odmian.
5. Dalsze zabieganie o środki oraz usuwanie infrastrukturze skutków powodzi najpilniejsze zadania pozostały w Harklowej(most i droga gminna).Będziemy się starali w naszej działalności również dostrzegać potrzeby na minie kultury, tradycji, potrzeb z tym związanych mam tu na myśli poprawę warunków w obiektach gminnych ale i też programy profilaktyczne dla mieszkańców. Zadania w zakresie polityki społecznej, które sukcesywnie są przekazywane na szczebel gminny wymagają od władz Gminy oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej umiejętności pracy z ludźmi, rodzinami grupami społecznymi, które z różnych powodów nie radzą sobie w życiu codziennym.
Ostatnią rzeczą którą chciałbym się Państwem podzielić to konieczność zaprojektowania w dalszej kolejności wybudowania na sąsiedniej działce nowych pomieszczeń administracyjnych. Od dłuższego czasu borykamy siecz brakiem pomieszczeń na archiwum, sale obrad GOPS, ZEAS, USC a pracownicy naszego Urzędu nie mają pomieszczenia socjalnego. Konieczną rzeczą jest , skupienie w jednym miejscu również GOPS oraz USC aby nasi mieszkańcy nie musieli tracić czasu i pieniędzy na podróże UG- USC lub UG - GOPS w Ludźmierzu. Również bezpieczne miejsce dla naszego archiwum non stop zalewanego, to samo dotyczy Sali obrad nie podlega dyskusji. Codzienny nadzór wszystkich zadań jakie realizują rozproszone jednostki jest konieczny dla prawidłowej obsługi mieszkańców.
Szanowni Państwo!
Starałem się Państwu naświetlić problematykę która nas czeka w tej kadencji sprawy o których mówiłem nie wyczerpują wszystkich problemów które wymagają interwencji ze strony naszego samorządu., zapewne sami Państwo będziecie podnosić sprawy, które doskwierają naszym mieszkańcom. Na pewno nie zabraknie z mojej strony gotowości do wysłuchania, analizy podnoszonych spraw wraz z perspektywą ich rozwiązania. Jednak musimy brać pod uwagę możliwości finansowe, niekiedy formalno prawne, które wyznaczają nasze możliwości.
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer