Jesteś tutaj

Podpisanie umowy na budowę obwodnicy Waksmund - Ostrowsko - Łopuszna

W dniu 21.09.2016r. umowę na budowę blisko 7 km obwodnicy Waksmund, Ostrowsko, Łopuszna podpisał z wykonawcą Leszek Zegzda z zarządu województwa małopolskiego wraz z starostą Krzysztofem Faberem i Marcinem Kolasą, wicewójtem nowotarskiej gminy na terenie której powstanie obwodnica. To dzięki niej mieszkańcy będą bezpieczniejsi, a kierowcy będą mogli jechać z Nowego Targu w kierunku Starego Sącza znacznie sprawniej.

   - To niezwykle ważna inwestycja, zarówno dla Podhala, jak i dla całego układu komunikacyjnego Małopolski –mówił Leszek Zegzda z zarządu województwa. - To miejsce, gdzie powstanie obwodnica, jest  szczególnie drażliwe i kluczowe dla tego terenu. Są tu duże ograniczenia prędkości, wąskie przejazdy, a przy tym powolny ruch samochodów i autobusów. Kto tu nie dostał mandatu?

- Ten dokument, który dzisiaj podpisujemy, to tak naprawdę, nie  jest to tylko kwestia kolejnej obwodnicy na terenie Małopolski, ale dotyczący inwestycji o dużym znaczeniu do Podhala i całej Małopolski – dodał Leszek Zegzda. Podkreślił też, że urząd marszałkowski w latach 2014 20120 ma wręcz gigantyczne  zadania do realizowania na kwotę opiewającą na  ponad 1,5 miliarda złotych. - To są zadania przygotowywane z dużym rozmachem. Małopolska realizuje obecnie największy w historii program budowy dróg. W ciągu najbliższych 7 lat powstanie 14 obwodnic i 5 węzłów drogowych. Dodatkowo aż 28 projektów zakłada przebudowę lub modernizację dróg wojewódzkich

- Z kolei to dzisiejsze przedsięwzięcie, które podpisujemy, to zadanie, które ma być zrealizowane do 2019 roku, i to jest bardzo niedużo czasu. Dłużej będą pewnie trwały uzgodnienia niż sama budowa. Ta obwodnica ma w sumie kosztować 35 mln zł. Obwodnica poprawi jednak komfort i bezpieczeństwa każdego kierowcy, który korzysta obecnie z zatłoczonej drogi 969 .

Leszek Zegzda przypomniał też, jak ważnym dla Podhala jest inny węzeł tzw. poroniański.  – Chcę tu zapewnić, że my  z troską pochylamy się nad drogami Podhala. W ogóle nad całym południem Polski. Z drogami to jest jednak tak, że każdy chce, aby budować, ale nie chce, aby droga przechodziła przez jego działkę….

Za kolejne przedsięwzięcie na terenie powiatu nowotarskiego podziękował starosta Krzysztof Faber. – Cieszy mnie, ze tak wiele budujemy inwestycji drogowych, cieszy mnie  fakt dużych przedsięwzięć. To, że infrastruktura drogowa ulega poprawie. Starosta dodał, że jednak i inne drogi na Podhalu wymagają remontu, jak choćby ta wiodąca z Chabówki do Zakopanego, czy inna do Jabłonki. Zwrócił też uwagę, że pomimo wprowadzenia pewnych ułatwień, inwestycje trwają długo. Przyczyna są długie przygotowania do inwestycji. – Jak zaczynany coś planować, to zanim przystąpimy do realizacji upływają dwa lata…   

 – Ta inwestycja jest dla nas niezmiernie ważna. Mieszkańcy już od wielu lat o nią monitowali. Droga wojewódzka biegnie bowiem przez centrum tych trzech miejscowości, więc zagrożone wciąż były dzieci i młodzież idące do szkoły.  Dziękujemy za dostrzeżenie tego problemu i pochylenie się nad nim – mówił wicewójt  Marcin Kolasa i dodał, że ze strony gminy obiecuje wszelkie wsparcie, prosząc też, aby w przyszłości, gdy zakończy się budowa obwodnicy pomyślano o modernizacji starej drogi.

Obwodnica powstanie do końca września 2019 roku i będzie kosztowała 35 mln zł. Prawie 24 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Pozostała kwota to pieniądze z budżetu województwa, powiatu nowotarskiego i gminy Nowy Targ.Blisko 7-kilometrową obwodnicę wybuduje natomiast firma Energopol z Krakowa.

Początek drogi zaplanowano na styku z ul. Jana Pawła II. To w tym miejscu w przyszłości ma powstać południowa obwodnica Nowego Targu. Budowana teraz obwodnica będzie się kończyć w  Harklowej. To tam włączy się ona w drogę wojewódzką nr 969 i przetnie dwie drogi powiatowe: ul. Jana Pawła II w Ostrowsku oraz ul. Bielską w Łopusznej. W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy mosty nad Czerwonką i Leśnicą, ronda, drogi dojazdowe i serwisowe oraz przejścia dla zwierząt. Trasa będzie przebiegała w większości przez pola i łąki, omijając domy i lasy.

Nowa droga zdecydowanie zmniejszy ruch tranzytowy na DW 969, co nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale także ograniczy hałas i ilość spalin emitowanych przez przejeżdżające tamtędy samochody. Będzie też dużym ułatwieniem dla podróżujących na trasie z Nowego Targu do Starego Sącza. 

Tekst: Beata Szkaradzińska
Zdjęcia: Elżbieta Skałuba

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer