Jesteś tutaj

POLSKA – SŁOWACJA. II etap budowy Szlaku wokół Tatr rozpocznie się wiosną przyszłego roku

POLSKA – SŁOWACJA. II etap budowy Szlaku wokół Tatr rozpocznie się wiosną przyszłego roku. Latem 2018 r. zamknie się rowerowa pętla wokół Tatr. Gwarantuje to umowa partnerska podpisana w nowotarskiej siedzibie Euroregionu „Tatry”. Sygnowali ją przedstawiciele polskich i słowackich samorządów oraz Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TATRY.

Inauguracja projektu flagowego, który obejmuje II etap budowy Historyczno-kulturowo-przyrodniczego szlaku wokół Tatr, w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020, odbyła się w konferencyjnej otoczce. A wystąpieniom zaproszonych gości, wśród których był również wicekonsul Republiki Słowackiej w Krakowie,Adrián Kromka, przyświecało hasło: „Partnerstwo we współdziałaniu. Samorządowy wymiar współpracy międzynarodowej na polsko-słowackim pograniczu”.

Przypominając cykl wydarzeń, które integrowały lokalne społeczności z obu stron miedzy jeszcze w latach szlabanów i przedstawiając perspektywy współpracy, mówcy rysowali obraz przygranicznego obszaru, na którym nie lała się krew, natomiast rozwijały się na min rozliczne więzi międzyludzkie, gospodarcze, kulturowe.

Historyczno-kulturowo-przyrodniczy Szlak wokół Tatr to akurat największy, najdłużej przygotowywany i realizowany flagowy projekt najpierw Euroregionu „Tatry”, potem Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej.

W I etapie, w latach 2014 – 2015, 13 partnerskich samorządów zbudowało po obu stronach granicy 93 kilometry rowerowych ścieżek, o nawierzchni głównie asfaltowej. Najdłuższy odcinek – pomiędzy Nowym Targiem a Trsteną – liczy 35 kilometrów. Na tej trasie odremontowane zostały zabytkowe mosty kolejowe. Powstało 15 miejsc postojowych oraz bezpłatny parking. Źródłem finansowania był Program Współpracy Transgranicznej Polska-Słowacja 2007-2013, koszt wyniósł 6 milionów euro.

Teraz, po podpisaniu umowy partnerskiej i po planowanych na zimę przetargach, wiosną 2017 roku będzie się mogła rozpocząć się budowa kolejnych odcinków ścieżek rowerowych w polskiej i słowackiej części Szlaku wokół Tatr. Powstanie w sumie 60 km ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą dla rowerzystów.

Po stronie polskiej dalsza część Szlaku prowadzić będzie od Nowego Targu na wschód, przez Szaflary, Gronków, w kierunku Nowej Białej, Krempach i Dursztyna, do Łapsz Niżnych i przejścia granicznego Kacwin-Wielka Frankowa. Tym samym po stronie polskiej ukończona zostanie główna trasa Szlaku wokół Tatr i powstanie nieprzerwany ciąg ścieżek rowerowych od granicy Chochołów - Sucha Hora na zachodzie do granicy Kacwin - Wielka Frankowa na wschodzie.

Po stronie słowackiej partnerzy kontynuować będą budowę tras rowerowych od Zdziaru w kierunku Tatrzańskiej Kotliny i Spiskiej Białej i dalej do Kieżmarku. Ponadto na Słowacji powstaną kolejne odcinki Szlaku w Liptowskim Mikulaszu, Trstenie oraz odcinek Hniezdne-StaraLubownia. Tym samym partnerzy uzupełnią i połączą odcinki Szlaku wokół Tatr wybudowane już wcześniej. Koszt II etapu to 4,8 miliona euro.

Wraz z odcinkami planowanymi w II etapie, Szlak wokół Tatr będzie liczył już ponad 160 km i latem 2018 zamknie się pętla wokół gór, które nie dzielą, a łączą obszary dwóch państw.

Wszystkie ścieżki rowerowe zostały przygotowane jako indywidualne drogi dla rowerzystów w zdecydowanej większości z nawierzchnią asfaltową. Pozwolą one na bezpieczne podróżowanie na rowerze po pograniczu i poznawanie miejsc o niepowtarzalnych walorach historycznych, kulturowych i przyrodniczych. W zamyśle są to również trasy dla rolkarzy, spacerowiczów, narciarzy biegowych. Odpoczynkowi ma służyć 15 miejsc z wiatami, stolikami, stojakami na rowery, samoobsługowymi stacjami serwisowymi.

W Nowym Targu, w miejscu połączenia I i II etapu Szlaku wokół Tatr, przy dworcu kolejowym, powstanie bezpłatny parking dla rowerzystów typu "park and ride".

Cały ten potężny i unikatowy produkt turystyczny, rekreację dla każdego i blisko natury, trasę wiodącą przez niezapomniane miejsca - promować będą wydawnictwa tradycyjne i elektroniczne, publikacje i wydarzenia.

W II etapie uczestniczy 9 samorządów – 4 polskie (miasto Nowy Targ, gmina Nowy Targ, gmina Łapsze Niżne, gmina Szaflary) oraz 5 słowackich (miasta Kieżmark, Spiska Bela, Liptowski Mikulasz, Stara Lubowla, Trstena). Partnerem Wiodącym, instytucją koordynująca i zarządzającą projektem jest Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej TATRY z siedzibą w Nowym Targu, założone przez polski Związek Euroregion „Tatry” i słowackie Združenie Euroregion Tatry.

Idea stworzenia Szlaku wokół Tatr zaświtała już w roku 2004, ale cała dekada musiała upłynąć zanim rozpoczęła się budowa ścieżek ze środków przeznaczonych na współpracę transgraniczną. Partycypowały w tym też samorządy. Teraz mówi się już docelowo o 250 kilometrach Szlaku wokół Tatr, bo samorządy z obu stron granicy wzbogacają ten zamysł o własne inicjatywy i pomysły.

Jak powiedział wójt gminy Targ, Jan Smarduch, po podpisaniu umowy: - Warto mieć marzenia

Źródło: Podhale Region

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer