Jesteś tutaj

Wynik konsultacji społecznych dotyczący projektu planu pn.: „Plan Rozwoju Jeziora Czorsztyńskiego na lata 2016 – 2021”.

Zgodnie z § 11, ust. 1 uchwały Nr XVIII/174/2012 Rady Gminy Nowy Targ z dnia 18 września 2012 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych Wójt Gminy Nowy Targ przedstawia zestawienie zgłoszonych opinii i uwag wraz z uzasadnieniem w przypadku ich nieuwzględnienia, które płynęły w czasie trwania konsultacji tj. od 14 listopada 2016 r. do 28 listopada 2016 r. do godziny 11.00.

 

Wskazanie rozdziału, podrozdziału

Treść uwagi, propozycji

Uzasadnienie zasadności uwagi

Proponowany zapis do Planu uwzględniający treść uwag, propozycji

3.5. Analiza SWOT

Jakość przeprowadzonej diagnozy: brak opisu metodologii prowadzenia analizy SWOT (w jaki sposób i przez kogo została wykonana, w którym roku?); wyniki analizy są podstawową wskazówką dla definiowania „kierunków rozwoju” oraz wyboru i opisu projektów; mają także pokazać, że PRZW został przygotowany w oparciu o konsultacje z zainteresowanymi stronami (społeczność lokalna, goście, eksperci, władze lokalne itp.).

Uwaga jest zasadna i została uwzględniona w treści dokumentu (str. 58): doprecyzowano informację na temat metodologii opracowania analizy SWOT, zawarto również informację o przeprowadzonych konsultacjach społecznych.

Uwzględniono zaproponowany zapis do Planu:

„Analiza SWOT została wykonana w 2016 roku. W konsultacjach brali udział przedstawiciele społeczności i przedsiębiorcy z gmin objętych planem rozwoju jeziora, przedstawiciele władz lokalnych: wójtowie i radni gmin oraz przedstawiciele Fundacji Rozwoju Regionu Jeziora Czorsztyńskiego. Spotkania prowadzone były przez ekspertów zewnętrznych. Przy opracowaniu analizy brano pod uwagę zapisy analiz SWOT, zawartych w aktualnych dokumentach Strategii Rozwoju poszczególnych gmin.”

5. Kierunki rozwoju Planu Zbiornika Wodnego

Trafność wybranych kierunków rozwoju zbiornika wodnego: w kluczowym rozdziale „Kierunki rozwoju…” (s. 88) skupiono się prawie wyłącznie na rozwoju turystyki rowerowej (z elementami narciarstwa biegowego zimą), funkcja bardzo ograniczona i nie wykorzystująca bezpośrednio zasobów „zbiornika wodnego”.  Analiza zbiornika wodnego wskazywała na szersze potrzeby: ekologiczne, społeczne, kulturowe (historyczno-kulturowe), miejsca pracy, marginalizacja miejscowości. Powinny one zostać ujęte w kierunkach działania (rozwoju) oraz w projektach (wskazanie oddziaływania projektów na rozwiązywanie problemów).

Uwaga częściowo zasadna, uwzględniona w treści dokumentu (str. 98): w rozdziale 5. „Kierunki rozwoju zbiornika wodnego” wykazano wpływ wybranych kierunków rozwoju zbiornika na zaspokajanie zidentyfikowanych potrzeb oraz przeciwdziałanie poszczególnym problemom.

W opisie projektów nie odniesiono się do jednostkowych problemów zidentyfikowanych podczas konsultacji społecznych, ponieważ z założenia realizacja planowanych inwestycji zapobiegać będzie ich rozwojowi.

Uwzględniono zaproponowany zapis do Planu:

„Określając kierunki rozwoju zbiornika wodnego skoncentrowano się na rozwoju turystyki rowerowej w celu uzasadnienia wybrania głównego kierunku rozwoju dla zbiornika wodnego, jakim jest budowa ścieżki rowerowej. Ścieżka ta w bezpośredni sposób wykorzystywać będzie zasoby zbiornika, jak również zaspokajać będzie potrzeby społeczności lokalnej oraz turystów, nie tylko w aspekcie aktywności fizycznej (ograniczenie ruchu samochodowego na obszarze objętym planem, wpływ na jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo rowerzystów, dostęp do atrakcji turystycznych i kulturowych w sposób inny niż zmotoryzowany). Problem marginalizacji miejscowości w pewnym stopniu będzie wciąż aktualny, ponieważ poszczególne miejscowości (np. Niedzica-Zamek, Czorsztyn) ze względu na swoją infrastrukturę mogą być postrzegane jako bardziej atrakcyjne turystycznie niż inne, jednak plan zakłada zapobieganie temu zjawisku poprzez przeprowadzenie ścieżki przez obszar wszystkich miejscowości otaczających Jezioro Czorsztyńskie. Planowany wzrost liczby miejsc pracy został dokładnie opisany na liście projektów Planu Zbiornika Wodnego (rozdział 8), a ponadto zakłada się, że powstanie ścieżki wpłynie na rozwój sektora turystycznego na obszarze nadbrzeża Jeziora Czorsztyńskiego, z czym wiązać się będzie postępujący wzrost liczby nowych miejsc pracy oraz samozatrudnienia.”

6. Konsultacje społeczne,

3.7. Kluczowe problemy i wyzwania dla Jeziora Czorsztyńskiego wraz z nadbrzeżem

8. Lista projektów Planu Rozwoju Zbiornika Wodnego

Zrównoważony rozwój: mimo wskazania w analizie jako atutu „dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego” (s. 98) oraz nawiązywania do tych zasobów w części opisowej projekty (opisy projektów) nie zawierają odniesienia do tych elementów; w projektach nie odniesiono się (brak w opisach) do problemu „braku miejsc dla … młodzieży” (s.99) i niskiej aktywności mieszkańców. Zapisy PRZW (s.57) sugerują, ze najlepszym rozwiązaniem będzie turystyka rowerowa. Rozdział ten przypisuje tej formie aktywności nadmierne znaczenie zarówno w kontekście Planu jak i specyfiki tego typu turystyki (sezonowość, natężenie weekendowe, niewielkie zapotrzebowanie na dodatkową infrastrukturę) w ramach projektów.

Uwaga częściowo zasadna, uwzględniona w dokumencie (str. 110): lista projektów Planu Rozwoju Zbiornika Wodnego opisuje w skrócie zakres techniczny oraz zakres działalności w ramach danej inwestycji. W opisie projektów nie odniesiono się do poszczególnych problemów zidentyfikowanych podczas konsultacji społecznych, ponieważ z założenia realizacja planowanych inwestycji zapobiegać będzie ich rozwojowi. Zapisy PRZW jednoznacznie wskazują, iż nowa ścieżka rowerowa będzie elementem stymulującym wzrost gospodarczy obszaru nadbrzeża w oparciu o rozwój sektora turystycznego.

Uwzględniono zaproponowany zapis do Planu:

W opisie projektów nie odniesiono się do poszczególnych problemów zidentyfikowanych podczas konsultacji społecznych, ponieważ z założenia realizacja planowanych inwestycji zapobiegać będzie ich rozwojowi – zarówno nowopowstała ścieżka rowerowa, jak i planowane do realizacji projekty stanowić będą alternatywną możliwość spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży (w ramach poszczególnych projektów zakłada się budowę placów zabaw, renowację boisk sportowych, powstanie siłowni na świeżym powietrzu, pływających basenów itp.). Wzrost aktywności mieszkańców pod względem przedsiębiorczości został wielokrotnie wspomniany w treści dokumentu, łącznie z precyzyjnym określeniem liczby nowych miejsc pracy powstałych dzięki realizacji projektów wymienionych w planie. Zapisy PRZW jednoznacznie wskazują, że elementem, na którym opierać może się rozwój gospodarczy oraz wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru nadbrzeża Jeziora Czorsztyńskiego, będzie nowa ścieżka rowerowa dookoła jeziora. Powstanie ścieżki rozwiązywać będzie problem sezonowości ze względu na jej całoroczny charakter – przez znaczną większość roku korzystać z niej będą mogli rowerzyści, natomiast zimą  stanowić będzie trasę do narciarstwa biegowego. Większe natężenie ruchu turystycznego w trakcie wakacji, ferii zimowych oraz weekendów jest zjawiskiem bardzo często spotykanym w kontekście infrastruktury turystycznej, oddalonej od większych ośrodków miejskich. Dotyczy to wyciągów narciarskich, basenów termalnych etc. Planowane do realizacji projekty wymienione w powyższej tabeli mają na celu zwiększenie potencjału turystyczno-rekreacyjnego regionu oraz umożliwienie pełniejszego wykorzystania nowopowstałej ścieżki rowerowej wraz z ogółem walorów krajobrazowych, przyrodniczych i kulturowych obszaru nadbrzeża Jeziora Czorsztyńskiego. Zainteresowanie przedsiębiorców w zakresie modernizacji i budowy nowych obiektów turystyczno-rekreacyjnych potwierdza zapotrzebowanie na poszerzanie oferty turystycznej nadbrzeża, komplementarnej i uzupełniającej się wzajemnie z nową ścieżką rowerową.

8. Lista projektów Planu Rozwoju Zbiornika Wodnego

Wpływ projektów na realizację celów planu rozwoju zbiornika wodnego: projekty odnoszą się praktycznie tylko do stworzenia tras rowerowych i powstania infrastruktury sportowej – nie zawsze w odniesieniu do zbiornika wodnego (wyciąg krzesełkowy). Brak projektów (opisów) odnoszących się do zasobu jakim jest Jezioro Czorsztyńskie, konieczne rozszerzenie opisów (wartości kulturowe, ekologiczne), wskazanie jak projekty o charakterze wyłącznie komercyjnym czy infrastrukturalnym wpłyną na „zrównoważony” rozwój obszaru: podniesienie poziomu odpowiedzialności ekologicznej, mobilizację przedsiębiorczości, zachowanie walorów przyrodniczych i kulturowych itp.

Uwaga częściowo zasadna, uwzględniona w dokumencie (str. 108): projekty odnoszą się nie tylko do powstawania tras rowerowych oraz infrastruktury sportowej, ale również bazy gastronomicznej, obiektów turystyczno-rekreacyjnych oraz usługowych. Wszystkie projekty wymienione w podstawowej liście projektów odnoszą się do zasobu, jakim jest Jezioro Czorsztyńskie, ze względu na swoją lokalizację bezpośrednio na nadbrzeżu zbiornika wodnego (łącznie z wyciągiem krzesełkowym). Lista projektów Planu Rozwoju Zbiornika Wodnego opisuje w skrócie zakres techniczny oraz zakres działalności w ramach danej inwestycji. W opisie poszczególnych projektów nie odniesiono się do danych problemów, zidentyfikowanych podczas konsultacji społecznych, ponieważ z założenia realizacja planowanych inwestycji zapobiegać będzie ich rozwojowi.

Uwzględniono zaproponowany zapis do Planu:

„Wyciąg krzesełkowy, położony bezpośrednio na nadbrzeżu Zbiornika Sromowieckiego, będzie miał istotne  znaczenie dla rozwoju Jeziora Czorsztyńskiego. Będzie on stanowił infrastrukturę całoroczną, komplementarną z nowopowstałą ścieżką rowerową (możliwość korzystania przez rowerzystów uprawiających dyscypliny takie jak Downhill, Enduro itp. z wyjazdu wyciągiem krzesełkowym), jak również znacznie zwiększy atrakcyjność turystyczną nadbrzeża jeziora w kontekście turystyki i sportów zimowych.”

3. Wybrane elementy gospodarki

Zawarty w części analitycznej dokumentu rozdz. 3 zatytułowany „Wybrane elementy gospodarki” wypełnia w sensie formalnym zalecenia metodologii przygotowania PRZW, ale jest bardzo skromny tak w objętości jak i w prezentowanych treściach. Nie zawiera on szerszych wniosków ani ocen, a w ten sposób nie wnosi zbyt wiele do planu jako całości. Pierwszą częścią tego fragmentu analizy jest rozdz.” 3.1 Demografia”, która oddziałuje na gospodarkę, ale nie powinna być ujmowana jako jej część. Brakuje tutaj opisu tendencji demograficznych, analizy migracji i powiązania ich z presją budowlaną. Przedstawienie w dalszej części danych o liczbie bezrobotnych pozbawione komentarza – na przykład na ile to jest istotny problem społeczny i gospodarczy, na ile rozwiązują go dojazdy do pracy, a na ile rozwiązanie upatrywane jest w rozwoju podmiotów na miejscu – traci swoją moc diagnostyczną. Podobnie analiza usług – brak komentarza czy oceny poziomu ich rozwoju – na ile zaspakajają one obecne potrzeby – ogranicza przydatność tego rozdziału jako podstawy dalszej  analizy kierunków rozwoju.

Uwaga niezasadna, nieuwzględniona w treści dokumentu: metodologia przygotowania Planu Rozwoju Zbiornika Wodnego została opracowana zgodnie z „Metodyką przygotowania Planu Rozwoju Zbiornika Wodnego w ramach RPO WM na lata 2014-2020”.

Nie uwzględniono.

2.5. Dostępność komunikacyjna

Przedstawiony w analizie opis dostępności komunikacyjnej ogranicza się jedynie do przedstawienia sieci drogowej i kierunków możliwego dojazdu. Wprawdzie wspomina on o możliwości dotarcia do miejscowości objętych planem transportem publicznym, co jest istotne dla wybranych grup turystów, a także z perspektywy zrównoważonego transportu, który jest częścią agendy zrównoważonego rozwoju, ale jest to opis zdawkowy ograniczony do jednego zdania. Analiza nie obejmuje zagadnienia dostępności miejsc parkingowych w otoczeniu zbiornika. Opis dostępności komunikacyjnej powinien także pokazać możliwości dotarcia pomiędzy miejscowościami objętymi PRZW, co jest istotne na przykład z perspektywy oceny komplementarności tworzonej infrastruktury – można zadać pytanie czy z obiektów w Maniowach mogą korzystać turyści wypoczywający w Niedzicy itp.

Uwaga częściowo zasadna, uwzględniona w dokumencie (str. 15): opisano dostępność miejsc parkingowych w otoczeniu zbiornika. Możliwości podróżowania pomiędzy poszczególnymi miejscowościami nadbrzeża jeziora są zależne od dostępności połączeń, obsługiwanych przez prywatnych przewoźników. Układ i dostępność komunikacyjną obszaru obrazuje mapa zamieszczona na str. 16.

Uwzględniono zaproponowany zapis do Planu:

„Na obszarze nadbrzeża Jeziora Czorsztyńskiego brak sieci zintegrowanego transportu miejskiego czy gminnego, dlatego też osoby chcące podróżować pomiędzy miejscowościami położonymi w obrębie zbiornika zmuszone są do korzystania z usług prywatnych przewoźników. Komunikacja pomiędzy miejscowościami nie jest utrudniona, gdyż wszystkie położone są w stosunkowo niewielkiej odległości od siebie. Podróż pomiędzy wioskami położonymi na przeciwległych brzegach Jeziora Czorsztyńskiego może wiązać się z koniecznością przesiadki. Dostępność komunikacyjna obrzeża jeziora została zobrazowana na mapie. Miejsca parkingowe w otoczeniu zbiornika, poza centrami miejscowości objętych planem, zlokalizowane są na terenie obiektów świadczących usługi turystyczne.”

 

                                                                                              Wójt Gminy Nowy Targ

                                                                                                 / - / Jan Smarduch

                                                          

Nowy Targ, dnia 29.11.2016 r.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer