Wójt Gminy Nowy Targ informuje, że zgodnie ze zmianą ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity - Dz. U. Nr 139, poz. 993 z 2006 r. z późn. zm.), w myśl art. 43 ust. 1-4 tej ustawy od dnia 1 stycznia 2009 r. dowód osobisty będzie unieważniany z urzędu:
- z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,
- z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,
- z dniem zgonu jego posiadacza,
- z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego,
- po upływie 3 miesięcy od zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym (tj. np.: imię, nazwisko, adres miejsca zamieszkania), w przypadku nie złożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę, (w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin wynosi 4 miesiące)
- z dniem upływu ważności dowodu osobistego.
Informuję, że tak jak dotychczas - każda osoba posiadająca dowód osobisty ma obowiązek wymienić ten dokument w przypadku zmiany danych w nim zamieszczonych. Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.
Posługiwanie się unieważnionym dowodem osobistym jest zagrożone karą ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karą grzywny - zgodnie z art. 55 cytowanej na wstępie ustawy oraz może stwarzać problemy przy załatwianiu spraw administracyjno-prawnych.
Wójt Gminy
Jan Smarduch
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer