Jesteś tutaj

Projekt edukacyjny„Zmieniamy przestrzeń edukacyjną, projektując kreatywną strefę relaksu” w Szkole Podstawowej w Gronkowie

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Jagiellończyka w Gronkowie od 15 października do 30 listopada 2018 r. realizowali projekt „Zmieniamy przestrzeń edukacyjną, projektując kreatywną strefę relaksu” współfinansowany ze środków otrzymanych z Programu „Fundusz Inicjatyw Obywatelskich” i Województwa Małopolskiego za pośrednictwem Babiogórskiego Stowarzyszenia ZIELONA LINIA. Projekt został zrealizowany dzięki współpracy z Grupą Inicjatyw Lokalnych GIL.

Celem projektu było stworzenie w szkole przyjaznego dla uczniów kącika odpoczynku, gdzie dzieci będą mogły miło spędzić czas – przeczytać książkę, odpocząć, zagrać w ciekawą grę planszową, czy też zrelaksować się przy muzyce.

W początkowej fazie realizacji działania uczniowie wraz z wychowawcami wybrali się na spacer po szkolnych korytarzach i zakamarkach. Wykonali zdjęcia lubianych i nielubianych szkolnych przestrzeni, by wybrać najlepsze miejsce na kącik relaksu. Następnie odbyły się lekcje wychowawcze na temat estetyki wnętrz oraz zajęcia plastyczne poświęcone różnym stylom projektowania. Uczestnicy zajęć poszukiwali inspiracji do zaprojektowania kącika odpoczynku w czasopismach specjalistycznych oraz na stronach internetowych.

Kolejne działanie to debata szkolna wśród uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Każdy uczestnik miał możliwość zaprezentowania na spotkaniu swojego stanowiska. Dyskutanci doskonale poradzili sobie z argumentacją i uzasadnieniem pomysłów.

Zorganizowano także szkolny konkurs na stworzenie najciekawszego projektu kreatywnej strefy relaksu. Dzieci wykonały piękne, kolorowe i nowatorskie prace plastyczne, które ozdobiły korytarze szkolne.

Dopełnieniem tej inicjatywy było nawiązanie współpracy z Podhalańską Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Nowym Targu. Studenci I i II stopnia nauczania na kierunku architektura przeprowadzili z uczniami warsztaty z zakresu projektowania wnętrz. Dzieci wykonywały też rysunki przedstawiające budynki mieszkalne z zewnątrz. Na warsztaty przywiozły własne prace plastyczno-projektowe, ukazujące miejsce wypoczynku i rekreacji. Prowadzący spotkanie – wykładowca, rozmawiał z autorami rysunków o koncepcji, projektach, pomysłach i przestrzeni przez nich projektowanej. Podczas tej wizyty umożliwiono uczestnikom warsztatów zwiedzanie uczelni i obejrzenie takich miejsc jak: laboratorium chemiczne, sala projektowa i sala rysunku, aula wykładowa, studenckie studio radiowe "Fala" oraz kaplica. Zwiedzany obiekt uczelni wzbudził u uczniów wielkie zainteresowanie. Z uwagą słuchali informacji o kształceniu i kierunkach studiów tam prowadzonych, a udział w zajęciach z projektowania przestrzeni był dla nich ogromnym wyzwaniem i wywarł pozytywne doświadczenie w tym zakresie. Ważną rolę odegrała  tu aktywna i przyjazna pomoc studentów, którzy podczas zajęć podchodzili indywidualnie do każdego dziecka, służyli radą i fachową pomocą. Kilku uczestników wyjazdu wyraziło chęć uczenia się w tej szkole wyższej w przyszłości. 

Największym i bardzo ciekawym wyzwaniem było wspólne wykonanie kącika wypoczynku. Szkolna strefa relaksu została wzbogacona o sofy, pufy, stoliczki, regał i dywan. Zostały również zakupione gry edukacyjne. Kącik stanie się zapewne ulubionym miejscem uczniów.

             Realizując projekt, dzieci rozwijały i kształtowały umiejętność współpracy, twórcze rozwiązywanie problemów, dyskutowanie, argumentowanie, poszukiwanie kompromisu i podejmowanie decyzji. Projekt kształtował wśród uczniów świadomość społeczną i poczucie odpowiedzialności za własną szkołę - miejsce nauki i wypoczynku. Projektowanie strefy relaksu to również doskonała lekcja kreatywności. Na podsumowanie projektu młodzież przygotowała film z najciekawszymi wydarzeniami ukazującymi realizację poszczególnych działań.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer